Monday, August 21, 2006

تقدس زدایی

به نام خدا
درآغازکلام،شادی وسرورخودراازحضوردکترسروش دروطن ابرازمی دارم وبه بهانه حضورایشان این نوشتاررامی نگارم
تقدس زدایی آنجایی مطرح می شودکه حکومتی برای بودخودوتوجیه کارهای خود،دست به مقدس کردن خودمی زند.دین رابه عنوان ابزاری برای بستن دست وزبان وفکر منتقدان به کارمی بندد.حکومت وحکمرانی راحق خودمی دانندوآن راوظیفه ای که خداوندبه گردن آنهانهاده ،که بایداین بارطاقت فرسارابه دوش بکشند؛می دانند!مردم هم وظیفه شان اجرای اوامرآنهاوتایید وتکریم حظرات است،چراکه خداوندبرسرشان منت نهاده وآقایان راقیم مردم قرارداده است!هرندای مخالف،هرحرکت انتقادی واصلاحی رارویارویی بادین وآیین رسول جلوه می دهند.جدای؛مردم،پیشرفت مملکت،جامعه پویاوبالنده،این دین واعتقادات مردم است که بیش ازهمه ضربه می خورد
آنان که دغدغه دین دارند،بیش ازدیگران جای زخم های این حکومت هارابرسینه دارند.ازطرفی خزیدن دین ازدلهای مردم به خرابه های جامعه راشاهدندوازطرفی دیگرنمی خواهندمهربی دینی به ناحق برپیشانیشان زده شود
پروژه تقدس زدایی روی یک اصل اساسی تاکید دارد:انسانهاجایزالخطاهستند.پس جایی که امکان خطاهست مقدس بودن معنایی ندارد.اخلاقی بودن،"سوآل" انتقادازنادرستی ها،وپافشاری روی حقوق شهروندی ابزارهای این پروژه میمون ومبارک اند.اعتقاداین پروژه که ریشه دراعتقادات دینی دارد؛این است که:همراه هرمسندی، مسئولیتی هست که به نسبت بایدپاسخگوباشد.وچه مسئولیتی سنگین ترازحکومت داری؟
پروژه تقدس زدایی ازهمان ابتدای دوران اصلاحات توسط نواندیشان دینی وسران اصلاحات مطرح شد وحداقل توسط شخص رئیس جمهوربه خوبی اجراشد.بی شک یکی ازافرادی که درطول این پروژه مجاهدت هاکرده،دکترسروش است. بابرخودهایی که طی این مدت بااوشده است وهمچنین مشاهده رفتارهای دولت جدید که درابتدای کارخود برای مقدس جلوه دادن خود،انجام داده است؛روشن می شوداین پروژه نقطه مهمی راهدف قرارداده است؛که نیازبه پیگیری دارد

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

عجب!!!

9:35 PM  
Blogger نوشتار said...

سلام
در مسیر تغییر وتحول ذهنیم فعلا به این نتیجه رسیده ام که :نتیجه کلی را باید دید.

1:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

من تا حالا یک همیچین چیزی رو اینقدر واضح نخونده بودم جایی... واسه همین تعجب کردم... دوست دارم توی یکی از این سخنرانی های دکتر سروش باشم، میشه منو خبر کنید؟

1:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

منم خبر کن ، البته من خواستام اعلام ناراحتیم رو از آمدن دکتر سروش به ایران اعلام کنم. فکر می کنم فرشته ها از مملکتمون فرار کردن . سروش زود تر برو خونتون

10:59 PM  

Post a Comment

<< Home